2G nettet skal fases ut

2G nettet skal fases ut

Mobiloperatørene satte 2G-nettet i drift i 1993. Nettet markerte et viktig teknologisk skifte og la grunnlaget for moderne mobilkommunikasjon i Norge. Siden 2000-tallet har både privatpersoner og bedrifter i stor grad tatt i bruk 3G-, 4G- og 5G-nettene i stedet. Operatørene stengte 3G-nettet i 2021, og de planlegger å avvikle 2G-nettet i 2027.

Selv om de fleste har gått over til nyere teknologi, benytter mange tekniske installasjoner fortsatt 2G-nettet. Dette gjelder blant annet heisalarmer. Når operatørene stenger 2G-nettet, vil disse alarmene miste forbindelsen dersom eierne ikke oppgraderer utstyret.

Utfasingen av 2G-teknologien påvirker allerede mange heisanlegg. Derfor bør heiseiere kontrollere hvilken teknologi alarmsenderen bruker og oppgradere utstyret så snart som mulig dersom anlegget fortsatt er avhengig av 2G. har varslet at de stenger ned 2G-nettet som en del av sin modernisering av mobilnettet.

Hvorfor slukkes nettet og hvem har bestemt dette?

Det er Telenor som har bestemt at nettet skal fases ut og erstattes. Telia slukker også sitt nett fordi 4G og 5G-nettet er mer robust og har større kapasitet. 2G-nettet bruker mye strøm og det er derfor mer effektivt og kostnadsbesparende å bytte. I dag bruker få tjenester 2G-nettet, men mange heisalarmanlegg er fortsatt avhengige av denne teknologien. Selv om mobiloperatørene opprettholder kapasiteten gjennom 2027, arbeider de med å fase ut 2G-nettet til fordel for nyere og mer robuste løsninger. Derfor må eiere av heiser som fortsatt benytter 2G-baserte alarmsendere, planlegge en oppgradering i god tid. Når 2G-nettet stenges, vil disse alarmsenderne miste forbindelsen og ikke lenger kunne sende nødmeldinger ved behov.

2G-nettet fungerer som normalt i 2027, deretter starter utfasingen. Det er helt nødvendig at alle heisalarmer med tilhørende utstyr, blir oppdatert til 4G før 2G-nettet stenges ned. ⁠

Reglene sier at alle heiser må ha alarm som er koblet til et alarmmottak – Byggeteknisk forskrift – TEK17. For å garantere brukernes sikkerhet skal det alltid være mulig å få rask hjelp hvis heisen stopper og tilkoblingen er viktig for at brukerne av heisen skal få hjelp døgnet rundt.

Du som kunde har ansvar for å oppgradere heisalarmen før 2G-nettet fases ut. Hvis kontrolløren oppdager at heisalarmen ikke fungerer under en kontroll, stenger kontrolløren heisen umiddelbart.

Mange heiser har fortsatt heisalarmer som kommuniserer via 2G-nettet. Selv om kapasiteten i 2G-nettet opprettholdes gjennom hele 2027, vil teleoperatørene gradvis fase ut teknologien. Når dette skjer, mister heisalarmen forbindelsen og kan ikke lenger sende nødmeldinger.

For å sikre at heisen oppfyller gjeldende krav og forblir i drift, må du oppgradere heisalarmen i god tid før 2G-nettet stenges.

Heisalarm – bytt utstyr så fort du kan

Hvis bygget bruker utstyr som er avhengig av 2G-nettet anbefaler Telenor at dette byttes raskt. For å sjekke hva slags standard alarmen har, sender vi en montør for å se på heisen. Har du allerede en Heisservice med en serviceavtale fra Heiskompaniet, sjekker montøren vår status på din heisalarm ved neste besøk.

Er du ikke kunde kommer vi gjerne på befaring og gir et uforpliktende tilbud på 4G heisalarm. Alle moderniseringer av heis som vi utfører, oppgraderes til 4G nettet. Alle nye heiser vi installerer, tar også i bruk det nye nettet. Vi anbefaler på generell basis å starte planleggingen av bytte av alarm tidlig, da det vil være stor pågang for å få oppgradert alarmer jo nærmere tidspunkt for utfasing vi kommer.

Ta kontakt med oss hvis du vil vite mer. Du treffer oss på telefon 481 44 481 ⁠eller post@heiskompaniet.no

Skroll til toppen